اصول حقوقی قرارداد نویسی در استارت آپ ها

فارغ از موضوع خاص هر قرارداد، به طور کلی نگارش قراردادها تابع دو دسته اصول کلی هستند:

بخش نخست شامل ظاهر قرارداد ، فونت ، اندازه متون، واژگان و ادبیات حقوقی، موارد شکلی و نکات کاربردی قرارداد است.

دسته دیگر اصول نگارش قرارداد که از شاکله اصلی قرارداد سرچشمه می گیرد و وارد ماهیت آن می شود، که اصول ماهوی و فنی نامیده می شوندو کسب و کارهای آنلاین نیز از این مقوله جدا نمی باشد و در ایران کسب و کارهای آنلاین نیز می بایست ذیل را رعایت نمایند .

 

اصول کلی مندرج در قرار دادها:

  • انتخاب عنوان مناسب: در قانون قراردادها و عقود، عنوان معین و شرایط خاص خود را دارند. عنوان قرارداد بسیار مهم است و می تواند یکی از مالک های اصلی در تفسیر و آثار قرارداد باشد. این عنوان باید بر رابطه حقوقی طرفین منطبق باشد. موارد برای پیشگیری از بروز مشکالت حقوقی در آینده باید از عناوین کلی و مبهم مانند قراراداد، صورتجلسه، توافق نامه و غیره اجتناب کرد .
  • طرفین قرارداد:

نکته :اگر نماینده یا وکیل قرارداد را امضاء می کنند باید در بخش طرفین نام او که به وکالت از شخص حقیقی یا حقوقی امضاء می نماید درج گردد .

۳-قالب دهی مناسب به قرارداد: هر قرارداد دارای بخش های مشخص و مستقلی است وباید مطالب مرتبط با هم تحت یک عنوان خاص قرار گیرند .

۴-موضوع قرارداد : تزریق سرمایه مورد نیاز پروژه سایت و…. و یا ووووو و یا شبکه اجتماعی و یا …. و یا برنامه ریزی – برند سازی – بازار یابی – تبلیغات

۵-مدت قرارداد : تاریخ شروع و پایان قرارداد باید به روشنی مشخص باشدچراکه جهت امکان مطالبه خسارات در صورت تاخیر در اجرای قرارداد، باید تاریخ پایان قرارداد به  درستی در قرارداد ذکر شود.

۶-مبلغ قرارداد :با بررسی اوضاع عرفی جامعه مبلغ اجرای پروژه توسط مشاور تعیین می گردد به اضافه افزایش سرمایه گذاری در صورت تصویب داورمرضی الطرفین ظرف مدت یک هفته اعلام و اجرا می گردد .

۷-شروط قرارداد : یکی از بهترین مواردی که می تواند قدرت مانور روی قراردادها را افزایش دهد و موارد اختالف برانگیز را پوشش دهد، شروط ضمن عقد است.مواردی مانند مسئولیت طرفین، میزان خسارت ها، اختیارات طرفین، شرایط فسخ و موعدهای زمانی را می توان در قسمت شروط ضمن عقد پیش بینی نمود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هر تعهدی در قرارداد باید دارای ضمانت اجرای باشد.

۸-تضمین ها : تعهدات قرارداد، ضمانت اجرای تعهدات و تاخیر در اجرای آن ها را قید می نماید که می توان آن را در ماده ای جدا، با عنوان ضمانت اجرای قرارداد ذکر نمود. تضمین ها انواع مختلفی مانند چک و یا ضمانت نامه بانکی است. از موارد مهم که باید در این قسمت آورده شود، علت عدم انجام تعهد یا تاخیر در آن است زیرا در برخی موارد ممکن است قرارداد به دالیلی به حالت تعلیق در آید یا قرارداد خاتمه یابد و طرف قرارداد متعهد مجبور به پرداخت خسارتی نباشد.

۹-محرمانگی :قرارداد باید محدوده اطلاعات محرمانه و مدت زمان محرمانه بودن اطلاعات و خسارت نقض محرمانگی مبلغ…………. می باشد .

۱۰-حل و فصل اختلاف : در قرارداد می بایست ضمن تعیین داور و مدت داوری – دادگاه صالح را تعیین نمود .

تعداد صفحات ، نسخ و مواد قرارداد: در صورت مشخص بودن تعداد صفحات، نسخه ها و مواد قرارداد، حین بروز اختالف و یا کم و زیاد شدن برخی صفحات و نسخ می توان به این بند از قرارداد استناد کرد.

۱۱-ضمائم و پیوست: برخی قرارداد ها دارای ضمائم و پیوست هایی هستند که بهتر است در قرارداد اصلی از آن ها یاد شود تا در صورت نیاز به آنها و یا حتی مفقود شدنشان ، قابلیت استناد به این بند از قرارداد منتفی نباشدکه ضمائم قرارداد سرمایه گذاری می تواند (مال غیر منقول و یا منقول )باشد .

۱۲-امضای قراداد: باید تمامی صفحات قرارداد توسط طرفین قرارداد امضا شوند. برخی از شرکت ها، تنها صفحه پایانی قرارداد را امضا می کنند و بقیه صفحات را مهر می زنند. عدم امضاء و مهر تمامی صفحات توسط افراد فاقد سمت می تواند منجر به بروز اختالفاتی در اجرای قرارداد شود

نمونه یک قرارداد استارت آپی

الف :قرارداد حفظ اسرار تجاری

طرفین :

طرف اول :……………………………………

طرف دوم :……………………………………

موضوع :حفظ اطلاعات محرمانه قرارداد شماره………مورخ………… فی مابین طرفین منعقد می گردد .

اطلاعات محرمانه شامل :

اختراعات – اسرار تجاری – حقوق چاپی (کپی رایت )- اطلاعات انحصاری – ایده ها – فنون – طرح های اولیه قابل گسترش – رسمها (نقشه ها )- اثار تالیفی – ابتکارات – نمونه ها – دانش ها (اطلاعات فنی )-فرایند ها –دستگاهها تجهیزات – محاسبات عددی (الگوریتم ها )-کدها – فایل های pdf- voice-video.

متعلق به موضوع قرارداد شماره……………… مورخ ……………. اطلاعات فوق می بایست توسط طرف دوم قرارداد به عنوان مالکیت فکری طرف اول حفظ و محرمانه باقی بماند .

طرف دوم یا قائم مقام وی می بایست نسبت به انتقال کلیه منافع مادی ومعنوی حاصل از نقض این قرارداد به نام طرف اول قرارداد و همچنین مکلف به پرداخت مبلغ ……………… به عنوان خسارت نقض تعهد و توقف عملیات اجرائی اقدام نماید .

طرف دوم                                                                                   طرف اول

امضاء                                                                                        امضا

فهرست
با ما در تماس باشید